Etsi Tuotteet

Etsi Valmistajat

Etsi Kestävät ratkaisut

Sylodyn-CS_1
Sylodyn-CS_1
Sylodyn-CS_1
Sylodyn-CS_1
Sylodyn-CS_1

Sylodyn® Construction Series

Kaupungistumisen kehittyessä, uusille rakennuksille joudutaan etsimään tontteja vielä saatavilla olevista paikoista. Uusien asuinalueiden halutaan sijaitsevan mm. hyvien julkisten kulkuyhteyksien äärellä, joka tarkoittaa, että alueet ovat usein raideliikenteen äärellä, esim. vanhoilla ratapihoilla, ratojen varsilla tai jopa niiden päällä.

Mikäli suunnitteluvaiheessa ei huomioida raidenliikenteestä aiheutavia haasteita, saattaa läheltä kulkevien junien, metrojen tai raitiovaunujen aiheuttama tärinä haitata uusien tilojen käyttäjiä. Tyypillisesti tämä värähtely etenee maaperässä ja muuttuu rakennukseen kytkeytyessään pienitaajuiseksi runkomeluksi. Tilojen käyttäjä havainnoi tämän junien, raitiovaunujen tai metrojunien ohituksien aikana matalana jyrinänä. 

Ympäristöministeriö on laatinut asetuksen rakennusten ääniympäristöstä, jonka mukaan rakennuksen melun- ja tärinäntorjunta on suunniteltava ja toteutettava tilan käyttötarkoitus huomioon ottaen. Tiloissa tulee saavuttaa toimintaa vastaava riittävän hyvä ääniympäristö. Oikeilla suunnittelu- ja rakentamisvaiheen toimenpiteillä päästään tavoiteltuun ääniympäristöön, jolloin samalla rakennusten ja maan arvo paranee.

Sylodyn CS -tuotteet on kehitetty mahdollistamaan kustannustehokas tärinä- ja runkomelueristysratkaisu vaimennustehosta ja pitkäikäisyydestä tinkimättä. Materiaalit on valmistettu solumaisesta polyuretaanista. Tuotteilla on mahdollista saavuttaa oikein mitoitettuna normaalia suurempi palautuva puristuma, jolloin voidaan säästää vaimennusratkaisun hinnassa. Mitoituksen kannalta materiaalien kuormitusrajat on suunniteltu siten, että tyypillisesti saavutetaan vähintään 70% kuormituskapasiteetti soveltuvimmalla jäykkyydellä. Mitoitus tehdään rakennuksien ominaiskuormille. Vaimentimien geometriassa on huomioitava, että min. muotokerroin 10 täyttyy.

Tuotteilla kellutetaan rakennus irti ympäröivästä maaperästä massa-jousi periaatteella siten, ettei ympäröiviä äänisiltoja pääse esiintymään. Asennustapana käytetään tyypillisesti ns. halkaistua anturaa. Saatavilla olevat materiaalipaksuudet ovat 15 mm, 20 mm sekä 30 mm.

Materiaali

Suljetun solurakenteen PU elastomeeri (polyuretaani)

Käyttö

Rakennusten tärinäneristys

Mitat

Saatavat paksuudet 15 mm / 20 mm / 30 mm
Levykoko 1150 x 1500 mm

Tyypit ja kuormitettavuudet

CS80 (punainen) 0,080 N/mm2
CS130 (keltainen) 0,130 N/mm2
CS190 (vihreä) 0,190 N/mm2
CS260 (sininen) 0,260 N/mm2
CS390 (oranssi) 0,390 N/mm2
CS600 (ruskea) 0,600 N/mm2

Ota yhteyttä lisätietoja varten:

Tuomas Laitinen
Tuomas Laitinen
Ratkaisumyyntipäällikkö
Anton Sutinen
Anton Sutinen
Ratkaisumyyntipäällikkö

Raideliikenteen aiheuttaman tärinän torjuntaan rakennuksissa, irroittamalla ne ympäröivästä maaperästä massa-jousi periaatteella. Asennustapana kokopinta-alaisesti, tyypillisesti käytetään ns. halkaistua anturaa.

  • Tehokasta tärinäneristystä
  • Kustannustehokas
  • Pitkäikäinen, säilyttää hyvin elastisuutensa
  • Yksinkertainen ja nopea asennus
  • Hyvä kosteudensieto, voidaan asentaa jopa pohjaveden alle